Proktológia:

Rendelőnkben lehetőség van a végbelet érintő betegségek, panaszok kezelésre diszkrét körülmények közt. Vizsgálat során elsőként részletes kórtörténet felvétel, elbeszélgetés zajlik, majd a tünetek alapján megfelelő eszközös vizsgálatok történnek.

Az anális, perianális tájék megtekintése

A kórelőzmény felvétele és a tünetek kikérdezése után megtekintjük az anális és perianális tájékot. Már ekkor sokféle proktológiai és bőrgyógyászati megbetegedés láthatóvá válik.

Rectális digitális vizsgálat (RDV, ujjal való végbélvizsgálat)

Ez a proktológiai vizsgálat a jobb kéz második ujjának bevezetésével történik. A vizsgálattal megítélhető a záróizomzat tónusa, tapintható elváltozások jelenléte.

Végbelet érintő betegségek:

Aranyér:

A vérzéses plexus gazdag vénás érrendszerből áll, amelyet a rugalmas kötőszövet és a belső záróizomból származó izomkötegek támogatnak, és a nyálkahártyát és a szubmukózát a helyükön tartják. Az anális csatorna belsejében helyezkedik el, és hasznos a finom székletkontinencia fenntartásához. Az aranyér általában megkülönböztethető a belső aranyérben, azaz az anális csatorna azon részében helyezkedik el, amelyet az érzéketlen nyálkahártya takar, és a bőr területén, ahol a fájdalmas érzések érezhetők. A betegség főként nehéz székelést követően, stressz hatásra, kismedencei nyomásfokozódásra(terhesség), ülő életmód, helytelen táplálkozás, hirtelen erőlködés, kötőszöveti gyengeség esetén gyakrbban fordul elő, I-IV stádiumot különböztetünk meg.

Az első és a második fokú belső aranyér rugalmas ligálással kezelhető a rendelőben, III-Iv fokú már műtéti indikáció, melyt befolyásol a vérzéses periódusok gyakorisága. A diagnosztikai anoszkópok és rektoszkópon keresztül optimális képet kapunk az anális csatorna és a végbél aktuális állapotáról.

Fissura, analis berepedés:

Az anális repedés egy kis seb az anális csatorna külső részében, ahol a bőr érzékenyebb. Jelentős nehézségekbe ütközik a spontán gyógyulás terén, és nagyon gyakran előfordul a proktológiai gyakorlatban. Ezt egy éles fájdalmas tünet jellemzi, mely „késszúrásszerű”dey valóban aránytalan az anatómiai károsodás mértékével.

Ezt gyakran nemcsak a betegek, hanem az orvosok is összekeverik az aranyérrel. Nem hajlamos rákká alakulni. Az anoszkóppal végzett proktológiai vizsgálat lehetővé teszi a pontos diagnózist. A károsodás mértékétől  függően a repedés konzervatív orvosi terápiával kezelhető, különféle méretű speciális dilatátorokkal, krémekkel vagy gélekkel megkenve. Alternatív megoldásként műtéttel.

Anális fistula:

Az anális fistulák nagyjából cső alakúak, és különböző szinteken keresztezik a külső záróizmot. Maga a kifejezés azonosítja az akut és krónikus elnyomásokat, amelyek a Hermann és a Desfosses mirigyekből származnak, amelyek kimenete az anális csatornában található a Morgagni kripta szintjén. Egy speciális eszközzel, például az anoszkóppal elvégzett pontos proktológiai vizsgálatnak köszönhetően gyorsan azonosíthatók.

Az anális fistulák besorolásakor, akár akut formában (tályogok), akár krónikus formában (fistulák szigorú értelemben), figyelembe kell venni azok kapcsolatát a különféle záróizmokkal. Bizonyos esetekben a fistulában vezetett fonallal (Seton drainage) lehet kezelni. A legsúlyosabb esetekben műtét ajánlott.

Anális tályog:

A tályog a test szöveteiben a mikrobák fertőzésének következtében fellépő gennyesedés. Anális tályog esetén a fertőzés pontosan úgy kezdődik, mint a bőrön lévő pattanások, de az anális csatorna belsejében található mirigyben, amely hajlamos tovább terjedni a fenékre. A pontos proktológiai vizsgálatnak köszönhetően egy külön eszköz, például az anoszkóp segítségével, gyorsan azonosítható.

A tályog spontán módon vagy műtéti feltárás során kinyílik (ürülhet) a végbélnyílás körüli bőr felé, és fistula képződik.

Anális papilla vagy anális polip:

Az anális papilla vagy az anális polip kicsi hámrétegek, amelyek az anális csatornában találhatók a linea dentata vonal szintjén, gyakrabban a Morgagni oszlop tetején vagy oldalán. Különböző méretűek lehetnek. Egy vagy több papilla hipertrofizálhat és kinyúlhat, és rostos megvastagodással elérheti az 1-4 cm-es méretet, figyelembe véve az úgynevezett rostos végbélpolip megjelenését. A hipertróf anális papilla ezután tünetmentesen kinyúlik az anális nyílásból a székletürítés során. A pontos proktológiai vizsgálatnak köszönhetően egy külön eszköz, például a rektoszkóp segítségével, könnyen azonosíthatók.

Rektális prolapsus:

A rektális prolaps azt jelenti, hogy a teljes vastagságú végbél falán a végbélnyíláson keresztül történő szivárgás kóros leszállással jár. Az igaz végbél prolapsot meg kell különböztetni a nyálkahártyától, amelyet általában vérzéses betegséggel társítanak. Ez az élet szélsőséges szakaszaiban szenvedő betegség, a nyálkahártya változatosság valójában gyakoribb a gyermekeknél, míg a teljes prolapszot különösen idős betegekben diagnosztizálják. A hatodik évtizedtől kezdve a nők a leginkább érintettek (az esetek 90% -a). A pontos proktológiai vizsgálatnak köszönhetően, amelyet egy külön eszköz, például az anoszkóp segítségével végeznek, könnyen azonosítható.

Condyloma acuminatum– genitális humán papillomavírus (HPV) –nemi szervi szemölcs:

Napjaink leggyakoribb vírusos eredetű szexuális úton terjedő betegségét. Nemi kontaktus által terjed, az aktív szexualis életet élő férfiak és nők fele fertőzött, apró szemölcsök formájába jelentkezik a gát, perianalis tájékon. A különböző HPV vírusok eltérő megbetegedést okozhatnak, így tipizálásuk elengedhetetlen.

A condylomákat helyi érzéstelenítésben ambulanter távolítjuk el, a végbéltükrözés során az analis csatorában felfedezett vírusos szemölcsöket szintén elektromos eszközzel vagy lézerrel égetjük le. A vizsgálat és a műtét alatt a páciens fájdalmat nem érez, akár a beavatkozás napján munkaképes.